Obsługa i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa Black And Decker Gw100

Obsługa i wskazówki bezpieczeństwa Black And Decker Gw100 są ważnym elementem wyposażenia. Kiedy pracujesz z Black And Decker Gw100, ważne jest, aby zawsze przestrzegać odpowiednich środków bezpieczeństwa. Przed rozpoczęciem pracy z Gw100 należy dokładnie przeczytać instrukcję obsługi i wszystkie wskazówki dotyczące bezpieczeństwa. Należy również okresowo sprawdzać Gw100 w celu wykrycia uszkodzeń lub nieprawidłowości. Ostrzeżenia i instrukcje dotyczące bezpieczeństwa, które znajdują się w instrukcji obsługi, powinny być przestrzegane podczas korzystania z Gw100. Przed uruchomieniem Gw100 należy upewnić się, że wszystkie komponenty są prawidłowo zamontowane i wyregulowane oraz że noże i inne narzędzia są w dobrym stanie.

Ostatnia aktualizacja: Obsługa i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa Black And Decker Gw100

#09. Bezpieczny Hotel – przykładowe procedury bezpieczeństwa

[Opublikowano: 30 czerwca 2020]

W obecnych czasach priorytetem w hotelu jest zadbanie o bezpieczeństwo gości. Najważniejsze jest wprowadzenie i ścisłe przestrzeganie procedur sanitarnych. Jednak nie mniej ważne jest oznakowanie obiektu, pokazujące gościom, że dbasz o ich zdrowie.

Pamiętaj, że nie wystarczą najbardziej restrykcyjne procedury, jeżeli gość nie będzie wiedział, że je wdrożyłeś. Nie jest on w stanie tego sprawdzić i zazwyczaj nawet tego nie widzi. POSTARAJ SIĘ O OZNAKOWANIE HOTELU, które utwierdzi twoich gości w przekonaniu, że zrobiłeś wszystko, aby zapewnić im bezpieczny pobyt.


Jak oznakować hotel w dobie pandemii?

Przygotowaliśmy pakiet materiałów informacyjnych, które możesz zastosować, aby Twoi goście czuli się dobrze i bez obaw przebywali w hotelu. Poradnik zawiera przykłady eleganckich i spójnych naklejek informacyjnych, instrukcji sanitarnych i wskazówek dla gości. Projekty możemy dopasować kolorystycznie do barw Twojego hotelu. Materiały są dwujęzyczne (po polsku i angielsku).

Podaj adres e-maila aby otrzymać BEZPŁATNY poradnik

„Jak oznakować hotel w dobie pandemii? ”

Wytyczne sanitarne

W związku z otwarciem hoteli i pensjonatów Ministerstwo Rozwoju wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym opracowało wytyczne zalecane do wdrożenia w tego typu obiektach.

Celem zastosowania tych procedur jest:

  • Zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia dla pracowników (obsługi) gości hoteli i pensjonatów.
  • Minimalizowanie ryzyka zakażenia gości oraz innych osób z zewnątrz, w tym dostawców.
  • Ograniczenie liczby kontaktów na terenie hoteli i pensjonatów w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed ryzykiem zakażenia.
  • Kompleksowe działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemicznego

Zgodnie z przedstawionymi zaleceniami, powinieneś m. in. :

  • zadbać o zwiększenie odległości między pracownikami do co najmniej 1, 5 m,
  • ograniczyć liczbę pracowników korzystających jednocześnie z przestrzeni wspólnych,
  • zapewnić pracownikom w razie potrzeby środki ochrony osobistej
  • przygotować pomieszczenie do czasowej izolacji osoby z objawami COVID-19,
  • przestrzegać zasad wietrzenia, czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń.

Szczegółowe instrukcje dla hoteli i pensjonatów można znaleźć na stronie rządowej: https://www. pl/web/rozwoj/hotele-i-inne-miejsca-noclegowe
Osobne wytyczne dotyczą lokali gastronomicznych: https://www. pl/web/rozwoj/gastronomia

Procedury bezpieczeństwa

Zebraliśmy przykładowe procedury bezpieczeństwa jakie wprowadziły hotele, aby zapewnić bezpieczeństwo swoim gościom. Są to przykłady z różnych obiektów. Możesz przejrzeć je ku inspiracji – możliwe, że znajdziesz dodatkowe rzeczy, które możesz wdrożyć też w swoim hotelu lub pensjonacie.

1. Recepcja Główna oraz przestrzenie wspólne

  • Przed zameldowaniem każdy Gość zostaje poddany procedurze mierzenia temperatury bezdotykowym aparatem. W przypadku stanu podgorączkowego i objawów chorobowych nasza obsługa nie będzie mogła przyjąć Gościa do hotelu. Procedura w razie potrzeby może być powtórzona – decyduje pracownik hotelu.
  • Nasza obsługa stosuje wszelkie niezbędne środki zabezpieczające – maseczki bądź przyłbice ochronne oraz rękawiczki.
  • Newralgiczne powierzchnie są systematycznie dezynfekowane – drzwi, klamki, balustrady, poręcze, lada recepcyjna, wózek hotelowy, terminal płatniczy, karty pokojowe, a także zestaw wypoczynkowy w lobby hotelowym.
  • Płyn do dezynfekcji znajduje się przy wszystkich ogólnodostępnych toaletach oraz lobby hotelowym.
  • W ewentualnej kolejce do Recepcji hotelowej przestrzegamy bezpiecznych odległości między Gośćmi.
  • Zakaz bezwzględny przebywania w pokoju hotelowym osób niezameldowanych.
  • Szczegółowa dezynfekcja raz na dobę pomieszczeń wspólnych oraz sal konferencyjnych.
  • Regularna dezynfekcja toalet w hotelu.
  • Wprowadzenie ograniczenia liczby osób korzystających jednocześnie z kącika zabaw.
  • Regularna dezynfekcja wszystkich zabawek oraz udostępnienie dozowników ze środkiem dezynfekującym dla opiekunów dzieci oraz animatorów. Zachowanie szczególnych środków bezpieczeństwa – brak dostępu do środków dezynfekujących przez dzieci.
  • Regularna dezynfekcja wind hotelowych.
  • Goście są oddzieleni od pracownika recepcji przezroczystą płytą plexi, a zameldowanie odbywa się w sposób bezdotykowy.
  • Goście w trakcie meldowania wypełniają tzw. kartę lokalizacyjną ze wskazaniem swojego pobytu w przeciągu ostatnich 14 dni.
  • Wykwalifikowany personel posiadający wymagane pozwolenia PZH dokonuje regularnego serwisu klimatyzacji hotelowej, polegającego na wymianie wszystkich filtrów, czyszczeniu instalacji i jej fumigacji.
  • Regularnie monitorowane są parametry jakości wody (badanie fotometrem wszystkich podstawowych parametrów fizyko-chemicznych – CL, Ph, Redox).
  • Do wypełniania kart rejestracyjnych Goście używają swoich długopisów lub długopisów hotelowych, które po użyciu są dezynfekowane i wracają do użytku po 7 dniach.
  • Sprzęt konferencyjny tj. rzutnik, laptop dezynfekujemy na bieżąco, przed i po zakończeniu każdego spotkania w hotelu zostały umieszczone kosze na śmieci otwierane bezdotykowo sprzęt wodny oraz rowery szosowe są dezynfekowane każdorazowo po użyciu przez Gościa wszystkie informacje o dostępnych atrakcjach oraz ofertach wyświetlane są na telewizorach znajdujących się w częściach wspólnych. Na życzenie Gościa możliwość otrzymania oferty w formie elektronicznej na maila.
  • Instrukcje – w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych umieszczone zostały instrukcje dotyczące mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji znajdują się instrukcje odnośnie prawidłowej dezynfekcji.

2. Pokoje hotelowe

  • W każdym pokoju przed zakwaterowaniem nowych Gości dezynfekujemy włączniki światła, meble, klamki, armaturę, poręcze, piloty tv oraz klimatyzacji, telefon, czajniki, mini bar i inne urządzenia będące na wyposażeniu pokoju. Następnie cały pokój jest wietrzony.
  • Bezwzględny zakaz przebywania w pokoju hotelowym osób nie będących Gośćmi hotelowymi.
  • Prosimy Gości o przestrzeganie zasad i obecnych zaleceń Ministerstwa Zdrowia odnośnie ich stosowania.
  • Zakaz używania hotelowych suszarek nadmuchowych. 
  • Każdy pokój posiada oddzielną wentylację przypisaną do każdej łazienki oraz pokoju, która nie łączy się z innymi pomieszczeniami.
  • Wentylacja z każdego pokoju i łazienki jest bezpośrednio wyprowadzona na dach budynku oddzielnym pionem wentylacyjnym przypisanym do danego pokoju i łazienki.
  • Każdy pokój posiada możliwość otworzenia okna i drzwi balkonowych.
  • Posiadamy rygorystyczne procedury sprzątania i odkażania pokoi hotelowych specjalnymi środkami do dezynfekcji.
  • Każda łazienka pokojowa wyposażona jest w mydło antybakteryjne.
  • Pościel hotelową pierzemy z barierą higieniczną (wg. standardów szpitalnych) – efekt bakteriobójczy, wirusobójczy i prątkobójczy.
  • Pościel i ręczniki prane są w temperaturze 60o C z dodatkiem odpowiednich detergentów.
  • Na życzenie zapewniamy naszym gościom maseczki ochronne i rękawiczki.
  • W związku z ograniczeniem bezpośredniego kontaktu pracownika z Gościem, sprzątanie dzienne odbywa się wyłącznie na życzenie klienta (chęć sprzątania należy zgłosić telefonicznie w recepcji Hotelu do godziny 10:00).
  • Serwis pokoju odbywa się pod nieobecność Gości w pokoju.

3. Gastronomia

  • Restauracje funkcjonują w opcji à la carte i bufetu szwedzkiego (w restauracjach udostępniamy bogaty bufet dań, które są serwowane przez Szefa Kuchni na oczach Gościa. Gość nie ma bezpośredniego kontaktu z bufetem, a jedynie wskazuje obsłudze wybrane dania).
  • W Restauracji zastosowaliśmy bezpieczne odległości między stolikami.
  • Codziennie wietrzymy pomieszczenia restauracyjne.
  • Na wejściu do Restauracji dostępne są środki do dezynfekcji.
  • Po każdym Gościu stolik zostaje poddany procedurze dezynfekcji.
  • Przed podaniem sztućców są one każdorazowo wyparzane.
  • Pracownicy Restauracji stosują środki bezpieczeństwa takie, jak rękawiczki oraz maseczki/przyłbice.
  • Przy opcji bufetu z potrawami „na wynos” wszystko podajemy w jednorazowych pojemnikach.
  • Napoje podajemy do stolików.
  • Brudna zastawa ze stołów jest zbierana podczas nieobecności gościa przy stoliku.
  • Przy jednym stoliku może przebywać tylko rodzina lub osoby pozostające w jednym gospodarstwie domowym, w innym przypadku przy stoliku mogą siedzieć tylko pojedyncze osoby.

4. SPA&Wellness

  • Codziennie monitorujemy stan zdrowia naszych pracowników.
  • Wprowadziliśmy ograniczenia liczby osób korzystających jednocześnie z pomieszczeń SPA & Wellness oraz przestrzegamy zasad zachowania bezpiecznych odległości w Lobby i Recepcji SPA.
  • Wszystkie blaty, klamki, meble, uchwyty w Recepcji SPA oraz w Lobby SPA są regularnie dezynfekowane.
  • Przed każdą wizytą konieczne jest wypełnienie ankiety oraz poddanie się badaniu temperatury ciała.
  • Po każdej wizycie dokonujemy także regularnej dezynfekcji pomieszczeń, stanowisk pracy, sprzętów oraz kosmetyków.
  • Nasz personel stosuje niezbędne środku ochronne jak maseczki lub przyłbice oraz rękawiczki.

Osoby korzystające z zabiegów w Strefie SPA prosimy o:

  • wcześniejszą rezerwacje zabiegów telefonicznie lub mailowo,
  • przybycie na zabiegi w osłonie ust i nosa oraz w rękawiczkach lub dokonać dezynfekcji rąk przed i po zabiegu,
  • nieużywanie i niewyjmowanie telefonów komórkowych w SPA,
  • przestrzeganie bezpiecznych odległości,
  • przychodzenie na zabiegi bez osób towarzyszących oraz na umówioną godzinę,
  • gości hotelowych prosimy o przybycie na zabiegi w szlafroku hotelowym oraz jednorazowym obuwiu,
  • gości spoza hotelu prosimy o przybycie 5 min przed planowanym zabiegiem oraz przebranie się w szatni w hotelowy szlafrok i jednorazowe obuwie zmienne,
  • zachęcamy do płatności bezgotówkowej za pomocą karty płatniczej.
  • Wywiad przed zabiegiem – przeprowadzamy wywiad telefoniczny którego celem jest ustalenie ewentualnych przeciwwskazań przed wykonaniem danego zabiegu.

5. Wesela, przyjęcia okolicznościowe

  • Maksymalna liczba uczestników imprezy nie może przekraczać 150 osób.
  • Obowiązkowa dezynfekcja rąk – przez uczestników uroczystości przy każdorazowym wejściu do obiektu.
  • Zapewniamy – Pracownikom, Gościom oraz innym osobom z zewnątrz środki do dezynfekcji.
  • Umieszczona w różnych częściach obiektu – informacja o zachowaniu bezpiecznej odległości od rozmówcy (minimum 2 metry).
  • Zalecane – częste mycie rąk.
  • Szatnia – odzież wierzchnia poszczególnych gości wieszana jest co drugi wieszak.
  • Odległość między blatami stolików – wynosi min. 2 m.
  • Ustawienie stołów – przy jednym stole może przebywać rodzina lub osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym. W innym przypadku, w celu zwiększenia bezpieczeństwa i dystansu między gośćmi stosujemy zasadę, że przy jednym stole zmniejszamy ustawienie o 20% względem standardowego usadzenia; zalecane jest usadzanie gości po obu stronach, tak, aby goście nie siedzieli vis a vis siebie..
  • Obsługa – 1 kelner na nie więcej niż 15 osób. Dany stół obsługiwany jest cały czas przez tego samego kelnera. Obsługa nosi maseczki i rękawiczki.
  • Goście – nie muszą nosić maseczek.
  • Dozowniki do samodzielnego nalewania napojów, bufety, stoły wiejskie, bary, bary kawowe, chłodnie z lodami, stoły z tzw. live cooking – możliwe do organizacji przy wyznaczeniu Osoby do obsługi danego stanowiska.
  • Wietrzenie i dezynfekcja – cykliczna, wykonywana przez Obsługę co godzinę.
  • Organizacja kilku imprez w jednym czasie w tym samym obiekcie jest możliwa, ale grupy nie stykają się ze sobą.
  • Wymagane – przekazanie dla koordynatora ze strony hotelu pełnej listy Gości imprezy wraz z kontaktami do udostępnienia w razie potrzeby organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

3 i 5 czerwca niektóre obostrzenia zostały poluzowane, natomiast wiele hoteli nadal w szczególny sposób pragnie zadbać o bezpieczeństwo swoich gości i nada je stosuje.

Poniżej przedstawiamy zmiany jakie nastąpiły w przepisach na początku czerwca br. :

  • Brak ograniczeń dotyczących maksymalnej ilości osób mogących przebywać w obiekcie, czy poszczególnych jego częściach.
  • Brak ograniczeń w zakresie korzystania z pomieszczeń wspólnych np. sal telewizyjnych, sal zabaw zabaw dla dzieci, basenów, saun, dyskotek oraz innych, w których mogą tworzyć się skupiska ludzi
  • Zniesiono zakaz przebywania na terenie obiektu osób w nim niezakwaterowanych.
  • Brak ograniczeń dotyczących maksymalnej ilości osób mogących przebywać w restauracji.
  • Zaleca się, aby przy jednym stoliku siedziała rodzina lub osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym. Jeżeli osoby przy stoliku nie są rodziną lub nie pozostają we wspólnym gospodarstwie domowy, to w celu zwiększenia bezpieczeństwa i dystansu między gośćmi proponowana jest redukcja osób przy stole o 20% względem standardowego usadzenia. Zalecane jest również usadzanie gości po obu stronach stołu tak, aby goście nie siedzieli vis a vis siebie.

Zapisz się na nasz newsletter

Aby już niedługo jako jedna z pierwszych osób otrzymać nasz darmowy e-book 
„Czego oni ode mnie chcą, czyli jak rozmawiać z drukarnią”

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Czytaj więcej Akceptuję

Privacy & Cookies Policy

Rozdział 7. Bezpieczeństwo użytkowania maszyn i innych urządzeń technicznych

Autor: Dariusz Kalwasiński

Spis treści
7. 1. Informacje ogólne
7. 2. Ogólne wymagania dotyczące bezpieczeństwa użytkowania maszyn i innych urządzeń technicznych
7. Pomieszczenia pracy
7. Instalacje i urządzenia elektryczne
7. 3. Przejścia i dojścia do stanowiska pracy
7. 4. Organizacja stanowiska pracy
7. 5. Instrukcja BHP
7. 6. Elementy sterownicze mające wpływ na bezpieczeństwo
7. 7. Sygnały świetlne i dźwiękowe wpływające na bezpieczeństwo
7. 8. Osłony i urządzenia ochronne
7. 9. Oznakowanie maszyn i innych urządzeń technicznych
7. 10. Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze
7. Wytyczne i zalecenia dotyczące bezpieczeństwa użytkowania maszyn technologicznych i innych urządzeń technicznych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności
7. Niepełnosprawność układu ruchu
7. Niepełnosprawność wzroku
7. Niepełnosprawność słuchu
7. Niepełnosprawność psychiczna
7. Niepełnosprawność intelektualna
7. Inne rodzaje niepełnosprawności
7. Bibliografia

7. Informacje ogólne

Zagrożenia mechaniczne występujące w procesie użytkowania maszyn stanowią specyficzną grupę zagrożeń ze względu na sposób oddziaływania na pracownika, różnorodność i natychmiastowość następstw oraz rozmiar i konsekwencje tych następstw. Zagrożenia te mogą być powodowane przez elementy wyposażenia stanowiska pracy, z którymi pracownik bezpośrednio lub pośrednio styka się w procesie pracy, a ich skutkiem może być uraz (przecięcie, przekłucie, stłuczenie, odcięcie, uderzenie, zmiażdżenie, złamanie i in. ) lub nawet śmierć pracownika. Do potencjalnych źródeł zagrożeń mechanicznych na stanowisku pracy należy zaliczyć urządzenia techniczne umożliwiające prowadzenie procesu pracy, np. : maszyny, narzędzia, instalacje technologiczne, oprzyrządowanie i ich wyposażenie dodatkowe, urządzenia pomocnicze przeznaczone do składowania materiałów, wyrobów, przyrządów, narzędzi i odpadów, a także inne wyposażenie stanowisk pracy (szafy, stoły, warsztaty, regały, krzesła itp. ). Ponadto źródłami zagrożeń mogą być materiały stosowane w procesie pracy (surowce, półfabrykaty, wyroby gotowe itp. Do źródeł wystąpienia tych zagrożeń [3] należą w szczególności:

  • ruchome elementy użytkowanych maszyn, narzędzi i innych urządzeń technicznych (ruchome elementy napędu, głowice, uchwyty oraz miejsca zbiegania się obracających się elementów – koła zębate, koła cierne, koła pasowe, koła łańcuchowe – narzędzia poruszające się ruchem posuwisto-zwrotnym lub obrotowym itp. )
  • przemieszczające się elementy maszyn i innych urządzeń technicznych (stoły, suporty, głowice narzędziowe, uchwyty itp. )
  • ostre, wystające i chropowate elementy materiałów, maszyn i innych urządzeń technicznych oraz wyposażenia miejsca pracy (elementy konstrukcyjne maszyn, narzędzia, chropowate przedmioty, ostre obrabiane przedmioty, ostre elementy urządzeń pomocniczych itp. )
  • spadające elementy (obrabiane przedmioty, głowice, narzędzia, uchwyty, imadła itp. )
  • śliskie i nierówne powierzchnie w miejscu pracy powstałe wskutek rozprysku lub rozlania się płynów technologicznych (oleje, płyny chłodzące) czy ubytków w posadzkach będących wynikiem wadliwego wykonawstwa lub zużycia technicznego itp.
  • powierzchnie gorące (odpryski wiórów powstałe podczas skrawania czy też powierzchnie maszyn, innych urządzeń technicznych, obrabianych przedmiotów lub instalacji technologicznych itp. )
  • wyrzuty obrabianych elementów, narzędzi lub przedmiotów podczas procesu skrawania (wióry lub odpryski z obrabianych przedmiotów, uszkodzone lub pęknięte narzędzia lub przedmioty itp. )
  • prowadzenie prac konserwatorskich, remontowych i naprawczych na wysokości lub w zagłębieniach
  • ograniczone przestrzenie przy maszynach i innych urządzeniach technicznych, zwłaszcza podczas dojścia do nich lub przejścia obok nich
  • wytrysk płynów pod ciśnieniem (układy hydrauliczne).

Zgodnie z art. 217 Kodeksu pracy [4] niedopuszczalne jest wyposażanie stanowisk pracy w ma-szyny i inne urządzenia techniczne, które nie spełniają wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy zawartych w rozporządzeniach ministra gospodarki w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn [7] oraz w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn [8]. Wymaganie to przywołane zostało również w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, gdzie maszyny i inne urządzenia techniczne, zwane dalej „maszynami”, powinny spełniać wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, określone w tych przepisach, przez cały okres ich użytkowania [5: § 51. 1]. Maszyny i inne urządzenia techniczne zakupione lub oddane do eksploatacji przed dniem 1 maja 2004 r. powinny były ulec modernizacji (do dnia 1 stycznia 2006 r. ) i spełniać wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie minimalnych wymagań [7]. Natomiast maszyny i urządzenia techniczne zakupione lub oddane do eksploatacji po 1 maja 2004 r. muszą spełniać wymagania zawarte w rozporządzeniu ministra gospodarki w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn [8].
Wymagania z zakresu bezpieczeństwa użytkowania maszyn i innych urządzeń technicznych są obligatoryjne do spełnienia przez pracodawcę, niezależnie od tego, czy maszyny te użytkowane są wyłącznie przez osoby pełnosprawne, czy też przez osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

W jaki sposób bezpiecznie obsługiwać akumulator samochodowy? Jak chronić akumulator samochodowy przed wybuchem? Jak chronić akumulator samochodowy przed wyciekiem elektrolitu? Jak zabezpieczyć akumulator przed zniszczeniem?

Z artykułu dowiesz się:

Kiedy akumulator samochodowy może być niebezpieczny?

Czego należy unikać podczas obsługi akumulatora?

Czy akumulator samochodowy może wybuchnąć?

Czym różnią się akumulator obsługowy i akumulator bezobsługowy?

Akumulator samochodowy to jeden z najważniejszych podzespołów każdego samochodu.

To dzięki niemu można uruchomić silnik po krótszym albo dłuższym postoju. Akumulator samochodowy pozwala także na działanie szeregu systemów, które muszą pracować po wyłączeniu silnika. Są to komputery i sterowniki (prąd z akumulatora podtrzymuje ich pamięć), a także alarm samochodowy.

Czy akumulator samochodowy może być niebezpieczny?

Tak, jeśli postępuje się niezgodnie z instrukcją użytkowania akumulatora. Albo wtedy, gdy kierowca lekceważy podstawowe zasady bezpieczeństwa. Akumulator samochodowy zawiera elektrolit. Wypełnia on przestrzeń pomiędzy płytami ogniw akumulatora. Elektrolit to 40 procentowy roztwór wody i kwasu siarkowego. Elektrolit może poparzyć skórę, a także uszkodzić wzrok. Poziom elektrolitu uzupełnia się w akumulatorach obsługowych.

Akumulator obsługowy i akumulator bezobsługowy – czym się różnią?

Akumulator obsługowy wymaga serwisowania – czyli kontrolowania poziomu elektrolitu i uzupełniania go w razie potrzeby.

Zdecydowana większość obecnie produkowanych akumulatorów bezobsługowych nie wymaga uzupełniania poziomu elektrolitu przez okres pomiędzy 4 a 6 lat. Ponieważ 5 lat to średni okres eksploatacji typowego akumulatora, można przyjąć, że w polskich warunkach klimatycznych akumulator bezobsługowy nigdy nie wymaga uzupełniania elektrolitu. Co jeszcze stanowi o tym, że mamy do czynienia z akumulatorem bezobsługowym? Napięcie ładowania w pojeździe (za które odpowiedzialny jest alternator i regulator napięcia) nie przekracza 14, 4V dla akumulatorów z ciekłym elektrolitem. Temperatura otoczenia akumulatora (temperatura powietrza) nie przekracza 45 st. Celsjusza.

Five Star Polska Sp. z o. o. produkuje akumulatory bezobsługowe, które nie wymagają uzupełniania poziomu elektrolitu, pod warunkiem spełnienia ww. warunków. W instrukcji eksploatacji określony jest sposób w jaki dokonuje się pomiaru poziomu elektrolitu.

W ofercie Five Star Polska Sp. znajdują się akumulatory Five Star Original Sealed wyposażone w górną pokrywę posiadającą układ skraplania oparów elektrolitu. Dzięki niej znacznie spada stopień zużycia wody.

Kiedy elektrolit może wydostać się z akumulatora?

Elektrolit może wydostać się z akumulatora samochodowego wtedy, gdy obudowa baterii ulegnie uszkodzeniu i rozszczelnieniu. Kiedy może dojść do takiej sytuacji?

  • Kiedy akumulator został źle zamontowany pod maską samochodu i w trakcie jazdy się porusza. Wówczas może dojść do mechanicznego uszkodzenia obudowy i wycieku elektrolitu. Akumulator samochodowy musi zostać zamontowany tak, aby nie poruszał się w trakcie jazdy. Wtedy elektrolit w akumulatorze jest w pełni bezpieczny w szczelnej obudowie.
  • Gdy akumulator ulegnie mechanicznemu uszkodzeniu podczas niewłaściwie wykonywanej naprawy (dojdzie do uderzenia w obudowę), albo kiedy zostanie uszkodzony podczas przenoszenia (upadek).
  • Kiedy obsługa akumulatora kwasowo-ołowiowego wykonywana jest w niewłaściwy sposób. Na przykład wtedy, gdy właściciel auta, bez zachowania zasad bezpieczeństwa, uzupełnia poziom elektrolitu, wlewając zbyt dużą ilość wody destylowanej. Wewnątrz obudowy akumulatora znajdują się odpowiednie znaczniki, które określają minimalny i maksymalny poziom elektrolitu.
  • Gdy właściciel auta uzupełnia poziom elektrolitu w akumulatorze obsługowym niewłaściwym płynem. Niektórzy kierowcy wpadają na pomysł, aby zamiast wody wlewać kwas do akumulatora. Nie wolno tego robić. Co wlać do akumulatora? Poziom elektrolitu zawsze uzupełnia się tylko i wyłącznie wodą destylowaną.

Czy akumulator samochodowy może wybuchnąć?

Czasami zdarza się, że niewłaściwie eksploatowany akumulator może wybuchnąć. W takiej sytuacji istnieje niebezpieczeństwo poparzenia elektrolitem.

Kiedy może dojść do wybuchu akumulatora samochodowego?

  • Akumulator może wybuchnąć wtedy, gdy podczas ładowania zostaną zamienione bieguny. Do takiej sytuacji może dojść wtedy, gdy auto z rozładowanym akumulatorem jest reanimowane przez pożyczanie prądu z innego pojazdu, za pomocą kabli rozruchowych. I kable te są podłączone w nieodpowiedni sposób. Dzieje się tak często wtedy, gdy do ładowania stosowane są kable własnej roboty, bez kolorowych klem, oznaczających poszczególne bieguny.
  • Akumulator może wybuchnąć w trakcie ładowania w domu. W procesie ładowania, za pomocą ładowarki (prostownika) zawsze wydzielają się niewielkie ilości wodoru, który jest skrajnie łatwo palny. Wystarczy zbliżyć się do ładowanego akumulatora z ogniem (np. z zapalonym papierosem) aby spowodować wybuch. Akumulator powinno się zawsze ładować w wentylowanym pomieszczeniu. Nigdy w kuchni, albo w pobliżu pieca albo grzejnika elektrycznego.
  • Akumulator przed ładowaniem musi osiągnąć temperaturę pokojową. Oznacza to, że nie wolno ładować prostownikiem akumulatora, który stał na mrozie. Mogło dojść w nim do zamarznięcia elektrolitu. Taka sytuacja ma miejsce wtedy, gdy auto albo maszyna rolnicza stoi przez kilka dni na silnym mrozie. Po przyniesieniu do domu, akumulator musi postać co najmniej kilka godzin w ciepłym pomieszczeniu, aż osiągnie temperaturę pokojową. Podłączenie do prostownika zamarzniętego akumulatora może spowodować powstanie dużych ilości wodoru i nagrzanie się płyt akumulatora, co może doprowadzić do eksplozji.
  • Wodór wydziela się z akumulatora także wtedy, gdy jest on ładowany przez alternator samochodowy, podczas pracy jednostki napędowej. Wystarczy zatem, że po otwarciu maski z pracującym silnikiem, ktoś zbliży się do akumulatora ze źródłem ognia (np. wspomnianym wcześniej papierosem) i również, może dojść do wybuchu.
  • Szybkie ładowanie akumulatora za pomocą silnego prądu, generowanego przez prostownik powoduje znaczne ilości wydzielanego wodoru. Należy pamiętać aby w takim wypadku zachować szczególną ostrożność i nie zbliżać się z otwartym ogniem do akumulatora lub nie spowodować przeskoku iskry w pobliżu tak ładowanego akumulatora.
  • Akumulatory firmy Five Star z linii Original Sealed wyposażone są w specjalne, antywybuchowe wkładki w górnej pokrywie. Dzięki zastosowaniu górnej pokrywy z systemem skraplania oparów elektrolitu, wydzielanych w trakcie jego normalnej pracy, ubytek wody z elektrolitu ograniczony został do minimum. Każdy akumulator wyposażono w „zielone oczko”, czyli element pomiarowy, działający w oparciu o gęstość elektrolitu. Pokazuje on, czy akumulator wymaga doładowania za pomocą prostownika. Stosowanie nowoczesnych prostowników mikroprocesorowych zdecydowanie upraszcza proces ładowania.

    Podstawowe zasady bezpieczeństwa przy obsłudze akumulatora

    O czym warto pamiętać?

  • Zastosuj akumulator, który spełnia parametry, określone przez producenta Twojego samochodu. Nie wiesz, gdzie je znaleźć? Wejdź na stronę FiveStar. pl i skorzystaj z wyszukiwarki. W ciągu kilku chwil dobierzesz właściwy akumulator do swojego auta.
  • Zamontuj akumulator w odpowiedni sposób, tak, aby nie ruszał się w trakcie jazdy samochodu. Jeśli doszło do uszkodzenia podstawy, albo ramki mocującej (mogła ją uszkodzić korozja) – wymień ją na nową.
  • Dbaj o czystość klem. Zabezpiecz je specjalnym środkiem do klem, na przykład wazeliną, aby chronić je przed działaniem korozji.
  • Przynajmniej raz w roku sprawdź stan alternatora i regulatora napięcia w warsztacie samochodowym, albo samodzielnie, za pomocą zwykłego multimetru. Zbyt mały albo zbyt duży prąd ładowania może uszkodzić Twój akumulator.
  • Jeśli podłączasz klemy akumulatora, korzystasz z prostownika, albo z boostera (baterii startowej) – zawsze zwróć uwagę na właściwe podłączenie biegunów.
  • Nigdy nie ładuj akumulatora, który stał na mrozie. Poczekaj, aż osiągnie temperaturę pokojową.
  • Podczas ładowania nie zbliżaj się do akumulatora z otwartym ogniem.
  • Jeśli w Twoim aucie jest akumulator z korkami, które umożliwiają dostęp do wnętrza cel i jest możliwość uzupełnienie poziomu elektrolitu, stosuj tylko i wyłącznie wodę destylowaną. Zwróć uwagę na oznaczenia, które wskażą Ci, prawidłowy poziom elektrolitu. Pamiętaj! Z elektrolitu odparowuje tylko i wyłącznie woda.
  • Podczas uzupełniania poziomu elektrolitu w akumulatorze, zawsze korzystaj z rękawiczek i okularów ochronnych w celu ochrony skóry oraz wzroku.
  • Gdy odłączasz akumulator w samochodzie – zawsze najpierw odłączaj minus, a potem plus.
  • Kiedy podłączasz akumulator w samochodzie – zawsze najpierw podłączaj plus, a potem minus.
  • Do ładowania akumulatora stosuj ładowarki mikroprocesorowe lub prostowniki zgodnie z zaleceniami producenta tych urządzeń.
  • Podczas ładowania akumulatora zwracaj uwagę na wskaźnik naładowania, znajdujący się na ładowarce. Kiedy akumulator jest pełni naładowany, wyłącz ładowarkę.
  • Pamiętaj, aby ładować akumulator w wietrzonych pomieszczeniach, z dala od źródeł ognia.
  • Zastosuj w swoim samochodzie bezpieczny akumulator samochodowy FiveStar

    Akumulatory Five Star produkowane są z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz wapniowych stopów ołowiu. Polecamy zastosować w swoim aucie akumulatory Five Star Original Sealed. Podłącz go we właściwy sposób, zamontuj go bezpiecznie, zabezpiecz jego klemy wazeliną. Dokonaj tych czynności zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji eksploatacji samochodu oraz w instrukcji eksploatacji akumulatora. Chroń go przed głębokim rozładowaniem. Jeśli jeździsz na krótkich trasach – obserwuj „zielone oczko”. W razie potrzeby doładuj akumulator ładowarką mikroprocesorową lub prostownikiem. Akumulator Five Star Original Sealed odwdzięczy Ci się bezawaryjną pracą.

    Akumulatory Five Star Original Sealed, ze specjalnymi obudowami, zabezpieczone przed wybuchem, w charakterystycznych czerwonych obudowach, to naprawdę dobry wybór. Zaprojektowano je z myślą o współczesnych autach, z rozbudowanym wyposażeniem elektrycznym i elektronicznym. Można je stosować w autach premium, których bogate wyposażenie wymaga odpowiedniego, pewnego źródła prądu.

    Jeśli Twoje auto jest wyposażone w układ Start Stop (i jego producent zalecił stosowanie akumulatorów EFB), w ofercie Five Star znajdziesz świetne akumulatory EFB, w charakterystycznych, żółtych obudowach.

    Możesz skorzystać z rozbudowanej sieci warsztatowej, działającej na terenie całego kraju. Akumulatory Five Star sprzedawane są od ponad 25 lat i przez ten czas zaskarbiły sobie przychylność bardzo wielu użytkowników. Wszystko przez to, że bezpieczeństwo i wysoka jakość wykonania, idą w parze z atrakcyjną ceną i ponadprzeciętną trwałością.

    Obsługa i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa Black And Decker Gw100

    Bezpośredni link do pobrania Obsługa i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa Black And Decker Gw100

    Starannie wybrane archiwa oprogramowania - tylko najlepsze! Sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania, reklam i wirusów

    Ostatnia aktualizacja Obsługa i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa Black And Decker Gw100